Friday, August 31, 2012

Kek Coklat Kukus Chef Zubaidah

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh...rasanye blum terlambat nak ucap selamat hari raya...maaf di atas kesilapan aku pd sesiapa yg mengenali aku...aku manusia biasa selalu sangat membuat kesalahan demi kesalahan wahh syahdu lak tetiba...ok berbalik kepada resipi kek coklat, kebetulan adik ipar ada tanya resipi kek ni..sbb masa raya di kampung ari tu dia tgk aku buat (eh tlg kacau coklat sekali ya hehehe). Gambar kat kek ni aku buat lama dah masa bulan 6 kot tak silap

Bahan2

**100gm serbuk koko
**1 tin susu cair
**200gm minyak masak/minyak sayuran or butter cair
**250gm susu pekat

250gm gula kastor - den guno 180gm jek
4 biji telur - pukul bersama gula hingga berbuih
150gm tepung gandum
1sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder

cara2

1. Campurkan bahan bertanda ** dan masakan dgn api perlahan sehingga licin, tak payah sampai gelegak

2. Satukan dengan telur yg telah dipukul td dgn mixer , gaulkan bahan2 kering & campurkan sikit2 hingga sebati

3. masukkan ke dlm acuan yg dilapik & minyakkan kukus selama 1 jam dgn api sederhana..pastikan air mengelegak sebelum dikukus...nak bakar pun boleh-guna microwave oven 10 minit je dah masak keknye

Coklat Ganache/ Toping (Bahan2 Simple)e

1 cawan susu pekat
1cawan serbuk koko
1 sudu besar butter/majerin or minyak masak

masakkan kesuma bahan dgn api sederhana hingga berkilat dan sebati..lepas tu boleh lah di tuang dia atas kek coklat

selamat berjaya hehehe


Resipi dari http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2011/04/kek-coklat-kukus-chef-zubaidah-versi.html

Thank you for the resipi

2 comments:

shidafzan on September 26, 2012 at 10:27 PM said...

huiiii best kek nya nih.. buah naga tu sodap tu, aku slalu beli n makan gak :D

azie on December 4, 2012 at 4:28 PM said...

cuba la resipi tu...senang sangat & sedap..aku buat utk anak2, dia org suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

MyWorld,MyLife,MyBiz Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template