Tuesday, June 14, 2011

Tinggal Kenangan

Assalamualaikum suma..semalam 14/6/2011...semasa aku pegi beli makanan untuk breakfast..hphone berbunyi.dalam hati berkata "sapa lak yg call pagi2 ni" bila tgk kat phone ooo yuzlee rupanye..hujung talian dgr suara yuzlee

Yuzlee : assalamualaikum
aku: walaikumsalam
yuzlee: azie ko tak pegi melawat ke ?
aku :melawat sapa pulak?
yuzlee : laa ko tak tau ke..kak ijan meningal pagi tadi.
aku : ha ye ke..innalillahiwainnaillahhirajiun...sakit apa?
yuzlee : dengar meningal dalam tido
aku: ooo ok..kejab lagi aku sampai la

sebelum angkat phone tu aku dah order milo suam..since dah order aku tunggu...tp dalam hati..Ya Allah betul ke apa yang telah engkau takdirkan ini..aku masih lg termanggu-manggu..nak buat apa lepas ni..nak beli makanan ke tak..aduhh aku masih terkejut...aku decide beli je la nasi dagang..dah tak tau apa nak dimakan...lepas tu aku drive & berfikir nak pegi mana dulu ni..pegi office ke or terus ke TRI office..ohhhh buntu kejab..aku drive pegi off..parking pulak tak ada..aku keluar balik terus pegi TRI office..masa otw tu tiba2 aku menangis terimbas kenangan bersama arwah selepas arwah sihat, setelah 2 minggu berehat di hospital n rumah...

6 bulan lepas (Bulan Jan tak silap) aku singgah di TRI ada urusan rasmi..terjumpa arwah..borak2 la kejab lama tak jumpa..aku lak kalau tak ada urusan jgn harap la nak singgah

aku : assalamualaikum kak jan

kak ijan : walaikumsalam..eh lama tak nampak

aku: ada kat atas, malas nak singgah sini sbb takde urusankan

kak ijan : kak ijan pun baru start keja ni

aku: kak ijan cuti ke ?

kak ijan :laa ko tak tau ke..akk masuk wad aritu

aku : sakit apa kak ?

kak ijan : citanye macam ni..malam tu kak ijan pengsan, mujur anak sedar..dia org bawak kak ijan pegi hospital...doktor ambik air tulang belakang suma..tp tak dpt detect sakit apa

aku : Ya Allah..iye ke? serius saya tak tau cita ni...sekarang dah ok ke?

kak ijan : Alhamdulillah...tp doktor tak bagi buat keja berat2

aku : bagus la mcm tu..kak ijan jaga kesihatan...jgn fikir byk2 sangat

kak ijan : insyaAllah zie...tapi zie kan..masa kak jan pengsan tu..kak jan nampak apa yang berlaku..kak jan nampak anak2 nangis,nampak dia org bawak kak jan dalam keta..kak jan pun fikir..eh aku ni dah mati ke? napa org suma nangis2 ? napa ramai sangat orang dtg umah aku ni ?

aku : terdiam sekejab..subhanallah...ye ke kakjan..kakjan nampak suma ya

kak ijan : iya zie..nampak...agaknye kalau kita mati mcm tu kot kan azie

aku : iya..kak jan (aku mengiya kan sbb itu la gambaran yang aku penah terbaca keadaan orang yg baru meninggal, wallahuallam)

kak ijan : Alhamdulillah Allah panjangkan umur kak ijan zie..mungkin peringatan utk kak jan

aku : bukan utk kak jan je..untuk saya juga tu kak..subhanallah...ok la kak jan..kita jumpa lagi, saya nak naik atas dah

kak ijan : ok2..assalamualaikum

aku : walaikumsalam..kak jan jaga kesihatan ya

kak ijan : ok insyaAllah

itu lah perbualan panjang yg terakhir aku dan arwah..tapi 2 minggu lepas aku turun ke TRI off borak2 dgn nani..terjumpa kak jan...arwah senyum je bila aku tanya ehh kak jan dah pindah belah sini pulak ya...sambil buat kerja arwah berlalu pegi...itu la kali terakhir aku jumpa arwah.....moga Arwah bahagia & aman disana..kak jan buleh rehat puas2..kami pun akan turut serta satu hari nanti,hanya Allah sahaja yang tahu BILA?DIMANA?BAGAIMANA?..."Ya Allah kami hanya hambamu yang Lemah & selalu Lalai..ampunkan la kami ya Allah..Akhirkanlah umur kami dengan kesudahan yang baik Ya Allah, jangan la kiranye kau Akhirkan umur kami dengan kesudahan yang buruk,Amin Ya Rabalalamin"

Al-Fatihah Al-Fatihah Al Fatihah buat Allayarhammah Jannati

5 comments:

Unknown on June 14, 2011 at 9:50 PM said...

al fatihah buat arwah kak Jan. semoga dia ditempatkan di kalangan org2 yg beriman. amin.

terkejut dgr berita ni smlm.

semua nya ketentuan Tuhan. bila-bila masa je sampai lah waktunya kita pergi

Mayyonnizz on June 14, 2011 at 11:57 PM said...

innnalillah...

sedihnya baca...semoga ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...

azie on June 15, 2011 at 12:08 AM said...

as...tu la kan kita ni bila2 je akan dijemput pergi..kena sentiasa bersedia

mayo..thanks sudi melawat blog aku, byk gak tau kisah puteri mu dulu, selalu baca..mayo sungguh tabah

ibudhira on June 19, 2011 at 8:58 PM said...

teringat senyuman arwah kalo singgah kat situ..moga rohnya dicucuri rahmat dan aman disana..

azie on June 19, 2011 at 9:04 PM said...

rini..amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

MyWorld,MyLife,MyBiz Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template